Rám je najdôležitejšou časťou bicykla a mal by byť prvou vecou, na ktorú sa pri výbere nového bicykla pozriete. Preto je dobré poznať geometriu rámov bicyklov, pretože vám to umožní získať okamžitú predstavu o tom, či vám bicykel sadne a ako sa bude správať. Nižšie sa dozviete všetky dôležité informácie o geometrii rámu:

Rozvor
Vzdialenosť medzi stredmi predných a zadných kolies. Vo všeobecnosti sú bicykle s kratším rázvorom hravejšie a obratnejšie, zatiaľ čo bicykle s dlhším rázvorom sú stabilnejšie a pri vyšších rýchlostiach sa cítia pohodlnejšie. Ale nemusí to tak byť vždy a nakoniec nemá zmysel riešiť samotný rázvor. Tak trochu to vyplýva z ostatných parametrov, ktoré konkrétnejšie určujú charakter bicykla.
Dĺžka hornej rámovej rúrky
Horná rámová trubka je často rôzne zalomená, preto sa počíta jej tzv. efektívna dĺžka, čo je vodorovná vzdialenosť od bodu, kde horná rámová trubka pretína hlavovú trubku, po bod, kde vodorovná čiara pretína sedlovú trubku. Je to približne vzdialenosť medzi stĺpikom sedla a úchytom predstavca. Niektorí ľudia preto považujú tento rozmer za dôležitý pre určenie dĺžky rámu a spôsobu, akým na ňom budete natiahnutí. Je to tak, ale podobne ako rázvor, ani tento rozmer nemá samostatnú výpovednú hodnotu.


Reach
Toto je správny rozmer na určenie dĺžky rámu vhodnej pre vašu stavbu a štýl jazdy. Je to horizontálna vzdialenosť medzi stredom kolesa a hornou časťou hlavovej rúrky. Čím kratšie, tým pohodlnejšie a vzpriamenejšie sedenie.
Stack
S Reach úzko súvisí rozmer nazývaný Stack, ktorý je vertikálnou vzdialenosťou rovnakých bodov ako Reach, t. j. stred a vrch hlavovej trubky. Stack a Reach sú základné rozmery opisujúce veľkosť rámu. Určujú priestor, ktorý vám rám poskytuje. A ak si vyberáte správnu veľkosť pre svoj nový bicykel, nepozerajte sa len slepo na označenia S, M, L, XL, ale porovnajte Stack a Reach. Okrem veľkosti vám poskytnú aj informácie o proporciách.


Uhol sedlovej trubky
Uhol sedlovej trubky ovplyvňuje, ako dobre bicykel šliape. Čím je strmší, tým je úchop účinnejší, a naopak, čím je viac naklonený dozadu, tým viac máte nohy akoby pred sebou, vaše ťažisko sa posunie viac dozadu a rám vám umožní skrátiť dosah a zväčšiť zásobník. To umožňuje vzpriamenejší postoj a šikmejšie vidlice s dlhším zdvihom. Do kopca to nebude veľmi pohodlné, ale z kopca je to skvelé. Nadšenci XC zase uprednostnia strmší uhol s predsunutým ťažiskom a nižšími riadidlami, teda aj nižším zložením. Skutočný uhol sedlovej trubky je často iný ako ten, ktorý by sa mal zohľadniť – t. j. v pomyselnej sedlovej trubke vedúcej od stredu. Nakoniec sa tým však nemusíte príliš zaoberať, pretože uhol sedlovej trubky viac-menej zodpovedá uhlu hlavovej trubky – takže sa na to zamerajte, tam je všetko jasné.
Uhol hlavovej rúrky
Uhol hlavovej trubky určuje uhol vidlice, ktorý má veľmi silný vplyv na ovládateľnosť a stabilitu bicykla. Čím viac je vidlica kolmá k zemi, tým je bicykel ovládateľnejší a obratnejší, ale aj oveľa nervóznejší pri vyšších rýchlostiach a na nerovnom povrchu. Vidlica, ktorá je viac vysunutá dopredu, funguje presne naopak. Preto majú zjazdové bicykle uhol vidlice 60-65 stupňov, trailové bicykle 65-68 stupňov a XC bicykle 68 stupňov a viac.


BB drop
Čím nižší je stred, tým istejšie sa budete na bicykli cítiť, tým lepšia bude vaša rovnováha a tým obratnejší bude bicykel. Je však jasné, že v strede nemôžete ísť extrémne nízko, pretože musí byť dostatok priestoru na otáčanie kľuky a na odpružených bicykloch aj dostatok priestoru pre odpruženie. Okrem toho je výška stredu ovplyvnená priemerom kolies. Preto sa na posúdenie tohto parametra používa rozmer nazývaný pokles spodnej úchytky alebo BB drop. Je to vzdialenosť osi od spojnice čiar prednej a zadnej nápravy. Čím väčší je pokles BB, tým nižší je stred a tým lepšie sa jazdí, ale tým častejšie budete škriabať pedálom o zem. Je to teda kompromis.
Vzdialenosť medzi stredmi predných a zadných kolies. Vo všeobecnosti sú bicykle s kratším rázvorom hravejšie a obratnejšie a bicykle s dlhším rázvorom sú stabilnejšie a lepšie sa cítia pri vyšších rýchlostiach. Ale nemusí to tak byť vždy a v konečnom dôsledku nemá zmysel riešiť samotný rázvor. Tak trochu to vyplýva z ostatných parametrov, ktoré konkrétnejšie určujú charakter bicykla.
Dĺžka zadnej konštrukcie
Nazýva sa aj dĺžka reťazovej vzpery. Je to vzdialenosť medzi stredovou čiarou a čiarou náboja zadného kolesa. Čím je bicykel kratší, tým je hravejší, čo uľahčuje bunny hop, manuálnu jazdu na zadnom kolese alebo agresívnejšie rezanie klopených zákrut. Naopak, pri dlhšej stavbe si predĺžite rázvor, bicykel bude stabilnejší a ľahšie sa vám bude jazdiť rovno z kopca aj do kopca, pretože sa môžete viac oprieť do zadného kolesa. To je užitočné najmä pri strmších a technickejších stúpaniach.
