Aká je správna veľkosť rámu pre elektrobicykel? Toto je častá otázka našich zákazníkov. Aby sme vám pomohli vybrať správny elektrobicykel a správnu veľkosť rámu, pripravili sme pre vás niekoľko užitočných informácií, ktoré vám pomôžu vybrať správnu veľkosť rámu pre vašu postavu…
Aká je veľkosť rámu?
Veľkosť rámu (výška) je vzdialenosť medzi osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa zvyčajne udáva v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Veľkosti rámov sa môžu líšiť podľa značky a typu bicykla, preto vám radi pomôžeme vybrať správnu veľkosť rámu.
Určenie veľkosti rámu podľa výšky
Ako nájdem správnu veľkosť bicykla? Na výber veľkosti môžete použiť priloženého sprievodcu veľkosťou, ale nezabudnite, že veľkosti rámov sa v jednotlivých kategóriách bicyklov a značkách výrazne líšia. Preto nie je možné poskytnúť jediné presné odporúčanie. Často sú pre daného cyklistu vhodné dve veľkosti a nestačí brať do úvahy len telesnú výšku. Ak si nie ste istí správnou veľkosťou, kontaktujte nás a my vám pomôžeme vybrať správnu veľkosť pre váš konkrétny model bicykla.
Určenie veľkosti rámu podľa dĺžky dolných končatín
Veľkosť rámu je určená dĺžkou sedlovej trubky, od ktorej sa odvíjajú ostatné rozmery rámu. Táto veľkosť sa označuje ako „stred“. Všeobecne sa odporúča, aby veľkosť rámu horského bicykla bola zvolená tak, aby cyklista stojaci na bicykli mal hornú (vodorovnú) rámovú trubku približne 5 cm od rozkroku. Odporúčané veľkosti rámov sú uvedené v tabuľke nižšie.
Náš tip
Ako vypočítať veľkosť bicykla podľa dĺžky nôh?
Okrem výšky postavy má na výber vhodnej veľkosti rámu vplyv aj dĺžka nôh, obzvlášť ak sa nachádzate na rozmedzí dvoch veľkostí.
Vhodnú výšku rámu pre horský bicykel je vtedy možné vypočítať podľa nasledovného postupu: Postavíme sa v miernom rozkroku k stene, do rozkroku úplne hore si vopcháme nejaký predmet, napr. knihu a zmeriame túto vzdialenosť, vynásobíme ju číslom 0,56, vtedy dostaneme veľkosť rámu v centimetroch (delením 2,54 získate veľkosť v palcoch). Tento výpočet zohľadňuje stavbu tela – pomer dĺžky nôh a trupu, keďže ľudia s rovnakou výškou môžu mať rôzne dlhé nohy.
Príklad: Mám výšku 185 cm, čiže medzi L/19″ a XL/21″. Zmeral som si dĺžku nôh, tá vyšla 88cm. Po prepočte sa dostávame na veľkosť rámu 49cm, teda 19,4″ – vhodnejšia bude veľkosť L/19″.
Správna poloha sedla
Nastavte správnu výšku sedla tak, aby ste pri sedení na sedle dosiahli pätou na pedále. Pri jazde je špička chodidla na pedáli a chodidlo je mierne ohnuté v spodnej časti pedálu. Panva by sa v žiadnom prípade nemala kývať zľava doprava. Panva by preto mala byť počas jazdy takmer nehybná.
Aký variant rámu bude pre mňa najlepší?
Rámy sa všeobecne rozdeľujú na dva typy:
Muži preferujú tzv. pánsky variant rámu, ale ženy nie vždy volia dámsky variant rámu. Hlavne športovo založené ženy často volia pánsky variant rámu vzhľadom k jeho pevnejšej konštrukcii. Dnes však existujú už športové bicykle určené priamo pre ženy. Ich geometria rešpektuje ženskú postavu, čiže bicykla sú trocha kratšie, keďže rovnako vysoká žena má v porovnaní s chlapom zvyčajne dlhšie nohy, ale kratší trup. Na pánskom bicykli by bola veľmi natiahnutá.
Správny posed na bicykli
Správny posed je na bicykli veličina číslo jedna. Jeho správne nastavenie vám umožní vyvarovať sa mnohých nepríjemností, od posmešných pohľadov, až po zničený chrbát a neefektívne šliapanie. Skrátka, zásluhou zlého posedu budete vypadať na bicykli ako naprostý amatér, pôjdete pomalšie a skôr sa unavíte. Nebude vám nič platné, že máte bicykel, na ktorý iní neušetria za celý svoj život.
Neberme do úvahy stroje zjazdárov, freestylistov, krasojazdcov a podobných odrôd cyklistiky, kde sa predsa len sedí na bicykli inak, v závislosti na technických kúskoch a bezpečnosti a kde sa nepotrebujete rútiť do kopca pätnástkou a po rovine štyridsiatkou. Ste predsa klasický biker na klasickom horskom bicykli, ktorý sa nechce po lese len prevážať, ale doslova po ňom lietať a potom sa kamarátom smiať, ako sú pomalí.
Sedlo bicykla nastaviť vodorovne
Prvotné nastavenie sedla má byť vodorovne. Ani špičkou dole, ani hore. Následne po odskúšaní a niekoľkých jazdách sa dá „laborovať“ s miernym náklonom sedla špička dole, v závislosti od Vašich pocitov pri jazde. Pokiaľ ho budete mať „do kopca“ (špičkou hore), tak si vaše cenné pohlavné orgány užijú, zadok bude kĺzať dozadu a budete mať snahu sa neustále rukami priťahovať dopredu. V opačnom prípade so sedlom „z kopca“ (špičkou dole) sa zase budete neustále rukami odťahovať. V oboch prípadoch vás môžu začať bolieť ruky a brušné svaly a vy nemusíte chápať prečo. Aj napriek tomu je potrebné povedať, že keď nie sedlo celkom vodorovne, tak skôr mierne (ale naozaj mierne a nepoznateľne) sklonené dopredu. Aj tak si ho niektorí pretekári montujú. Predovšetkým však s ohľadom na typ, mäkkosť a profil sedla.
Ako vysoko nastaviť sedlo bicykla?
Toto je zásadná veličina. Nie sme vedci, ale kedysi vedci zisťovali, aká má byť správna poloha a výška sedla, aby všetky svaly na nohách pracovali čo najefektívnejšie na plný plyn. Zobrali si na pomoc niekoľko jazdcov, na nohy im nalepili snímacie elektródy, ktoré presne zaznamenávali pohyb a efektivitu jednotlivých svalov na nohách. Potom presne určili, v akej správnej polohe má sedlo voči pedálom byť. Vy sa určite nenecháte laboratórne skúmať, ale už dlho existuje pravidlo, podľa ktorého nastavíme výšku sedla čo najlepšie ako na horskom, tak aj na cestnom bicykli.
Sadneme si na bicykel a jednu z kľúk dáme rovnobežne so sedlovou trubkou (to je tá, v ktorej je zasunuté sedlo). Položíme nohu (v topánke) na pedál pätou. Noha pod kolenom sa nám musí pri pohybe dozadu mierne prepínať. Asi tak 6 cm. Nesmie byť celkom natiahnutá ani viacej skrčená. Pokiaľ budete mať nohu celkom natiahnutú, budete mať sedlo príliš vysoko a môžete na bicykli pri jazde tzv. presýpať. Teda zadok sa vám bude presúvať zo strany na stranu.
Pre správne nastavenie výšky sedla predpokladáme, že máte bicykel správnej výšky (veľkosti). Pri horskom bicykli dnes neexistuje zásadné pravidlo, ako vysoký má bicykel byť. Je to spôsobené mnohými variantmi stavieb rámov. Už dávno sa bicykle nevyrábajú len s klasickým trojuholníkom hlavných rámových trubiek. Sú bicykle sloopingové (horná rámová trubka je sklonená dozadu), rôzne odpružené a pod. Veľkosť bicyklov taktiež mnoho výrobcov meria odlišne. Kedysi sa meralo spravidla od stredovej osy po os hornej rámovej trubky (horná trubka rámu od sedla k riaditkám). Dnes niektorí uvádzajú rozmer od stredovej osy po horný okraj sedlovej trubky rámu, ktorá môže pod sedlom značne presahovať hornú rámovú trubku. V zásade môžeme doporučiť, a to tiež z estetického hľadiska, že sedlovka by mala byť vysunutá z rámu aspoň 10 cm, ale skôr viac. Súčasne preferujeme bicykel čo najmenší s ohľadom na tuhosť rámu. Menšie bicykle taktiež vypadajú lepšie. Pokiaľ budete mať bicykel menší, riaditká budete mať nižšie ako sedlo (alebo aspoň vo výške sedla), čo je správne.
Ak ste veľmi vysoký a nemôžete zohnať veľký bicykel, nemáte inú možnosť, než sedlovku vytiahnúť do správnej výšky hodne vysoko, prípadne si zakúpiť dlhšiu. Premýšľajte ale, či na vás nie je bicykel súčasne príliš krátky. Dajte pozor na limit maximálneho vytiahnutia, ktorý býva na sedlovkách označený. Ak ho prekročíte, môžete poškodiť rám v mieste upnutia sedlovky sedlovou skrutkou v ráme, čo sa často deje, zvlášť u hliníkových rámov. Správne má byť sedlovka zasunutá minimálne tak, aby jej spodný okraj bol aspoň trochu pod dolným okrajom hornej rámovej trubky. Ak ste aj napriek tomu nútený vytiahnúť sedlovku až po limit, je na zváženie, či bicykel nie je na vás príliš malý a tým aj súčasne krátky. Nie vždy sa dá dohnať príliš krátky rám dlhším predstavcom, ktorý prichytáva riaditká k rámu. Vytiahnutie sedlovky vzhľadom k vašej postave si v obchode vyskúšajte.
Zabudnite teda na rôzne chytré poučky. Jedna z nich napríklad radí, že si máte stúpnuť obkročmo nad bicykel a medzi rozkrokom a hornou rámovou trubkou má byť určitá vzdialenosť. To je tvrdenie dosť nepresné a práve s ohľadom na rôzne stavby rámu často nezmyselné.
Poloha chodidla na pedáli
Sedlo už máme správne vysoko a tak sa pozrieme, ako sú umiestnené vaše chodidlá.
Pretože väčšina z vás už používa nášľapné pedále, tak je potrebné začať u zarážok (kufrov), ktoré sa prichytávajú na topánky. Namontujeme ich a dobre pritiahneme. Pokiaľ skrutky pritiahneme zľahka a zarážka sa vám na topánke bude hýbať, môže sa vám stať, že nohu z pedálu už nevycvaknete a budete tak nútený spať, jesť a chodiť do kina s pedálom na nohe. Nohu musíte mať na pedáli absolútne rovno, rovnobežne s kľukou. Inak budete šliapať napr. s kolenami od seba. Alebo budete vypadať ako kačica. Neberme do úvahy skutočnosť, že otieraním o kľuku si zmažete nápis na vašich drahocenných kľukách. Kĺb palca na chodidle má byť nad osou pedálu. Ani pred ňou, ani za ňou.
Posúvame sedlo
Teraz si musíme skontrolovať, či máme v správnej polohe sedlo (vodorovný posun) o ohľadom na pedále. Kľuku otočíme do vodorovnej polohy a nohu zacvakneme do pedálu. Vezmeme špagátik so závažím a ten priložíme na špičku kolena. Dole nám musí prechádzať špagátik stredom osy pedálu.
A čo riaditká bicykla?
Tak tu to už môže byť trochu individuálne a môžeme sa riadiť svojimi pocitmi. Aj napriek tomu je veľmi dôležitá správna poloha brzdových pák. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadneme, ruky položíme na riaditká a natiahneme prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa nám mali ľahko opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach nebudeme musieť ruky pri brzdení na riaditkách zbytočne pretáčať. Správna vzdialenosť a výška riaditiek voči sedlu je trochu kompromisom a môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Pretekár je viac natiahnutý a sklonený (jazdí predsa rýchlo), s ohľadom na aerodynamiku. Jazda na horskom bicykli nie sú totiž len šialené zjazdy a prudké výjazdy. Býva to i ťažká a rýchla práca po rovinách za chrbtami kamarátov, kedy budete lapať každý kúsok závetria a váš chrbát sa hrbí pred nepríjemným vetrom. Pokiaľ máte bruško, ktoré vás obmedzuje, dáte si riaditká ešte bližšie a vyššie. Aj napriek tomu sa snažte, aby ste nevypadali na bicykli narovnaný ako za kuchynským stolom alebo príliš natiahnutý a ostatní mali dojem, že vám riaditká chcú utiecť dopredu. Keď si nastavíte správny posed podľa nášho návodu, určite budete spokojný. Budete si možno musieť zo začiatku na nový posed zvyknúť, pretože ste do tejto chvíle sedeli na bicykli zle, ale za krátko zistíte, ktorý posed je lepší. Nie je to vlastne náš návod, ale skúsenosti celej generácie cyklistov, ktoré rozhodne platia aj dnes pre horské bicykle. Je totiž jedno, či idete na cestnom, dráhovom, cyklokrosovom alebo horskom bicykli. Vždy musíte šliapať správne a vaše svaly musia byť v optimálnej polohe. Iba tak podajú ten najlepší výkon a unavia sa neskôr, ako pri nesprávnom posede. Posed ale nie sú iba nohy v pedáloch. Je to celé telo, ktoré si musí na bicykli doslova užívať. Musí sa tešiť na to, až ho na bicykel posadíte. Ak ho posadíte nesprávne, ďaleko vás nedovezie.