Mestské elektrobicykle majú konštrukciu prispôsobenú k pohodlnej jazde a ľahkému nasadaniu a zosadaniu. Sú ideálne, ak chcete jazdiť do práce, ale nechcete sa spotiť, avšak zároveň sa hodia aj na kratšie cyklovychádzky s priateľmi alebo rodinou. Prečítajte si, ako vybrať vhodný mestský elektrobicykel.
Mestská elektrobicykle už nie sú akýmsi výdobytkom „bicyklov pre nemohúce babičky“, ale jedná sa o bicykle vhodné pre mužov aj ženy, ktorí často zastavujú. Elektrobicykle si našli svoje uplatnenie v Holandsku, Belgicku a Nemecku, postupne sa však tento trend dostáva aj k nám do Slovenskej republiky. V našom sortimente tak nájdete mestské elektrobicykle popredných európskych výrobcov, ktorí vyrábajú a predávajú bicykle už niekoľko rokov. Jazdite bez námahy, ekologicky a lacno.
Mestské elektrobicykle s nízkym nástupom ponúkajú maximálny komfort pri jazde
Ak hľadáte dopravný prostriedok na jazdu po meste a spevnených komunikáciách, potom sú mestské elektrobicykle s nízkym nástupom ideálnou voľbou. Aké sú ich hlavné výhody a nevýhody?
+ Konštrukcia s nízkym nástupom prispôsobená na časté nasadanie a zosadanie.
+ Ideálne na každodenné dochádzanie do školy či do práce.
+ Potrebná len minimálna údržbu aj pri častej prevádzke.
+ Maximálna hodnota dojazdu sa bežne pohybuje okolo 100 – 120 km.
– Nehodia sa do náročnejšieho terénu.
– Menší počet prevodov.
– Obvykle iba klasické V-brzdy.
Ako vybrať mestský elektrobicykel?
Pri výbere sa zamerajte predovšetkým na umiestnenie motora a batérie, aby bol mestský elektrobicykel dobre vyvážený. Ďalej zvážte, akú by mal mať nosnosť, prípadne či využijete skladací variant.
Motor: ideálny je mestský elektrobicykel so stredovým pohonom
Umiestnenie elektromotora zásadne ovplyvňuje jazdné vlastnosti. V súčasnej dobe je dostupný mestský elektrobicykel so stredovým pohonom či motorom na zadnom kolese. Čím sa tieto varianty líšia?
- Mestské elektrobicykle s pohonom na zadnom kolese nevyžadujú frekvenčné šliapanie a hodia sa tak do mestskej premávky. Výhodou je solídne zrýchlenie a dobrý pomer výkonu a ceny.
- Mestské elektrobicykle so stredovým pohonom sú síce zvyčajne drahšie, ale zaisťujú najlepšie vyváženie a dobrú ovládateľnosť. Dosiahnete s nimi maximálny výkon pri úspornejšej jazde.
Dojazd: elektrický bicykel do mesta prejde až 100 km na jedno nabitie
Elektrický bicykel do mesta zvyčajne prejde až 100 km na jedno nabitie. Dojazd ale ovplyvňuje veľa faktorov, preto hodnotu uvedenú pri produkte berte vždy ako orientačnú. Záleží nielen na kapacite batérie, ale aj na hmotnosti jazdca a jeho štýle jazdy. Negatívne dojazd ovplyvňujú najmä dlhé kopce a všeobecne náročnejší terén, do ktorého však mestské elektrobicykle nepatria.
Aký výkon majú mestské elektrobicykle?
Výkon majú všetky nielen mestské elektrobicykle obmedzený zákonom na maximálne 250 W.
Priemer kolies: mestské elektrobicykle musia byť hlavne dobre ovládateľné
Priemer kolies ovplyvňuje najmä ovládateľnosť. Čím je ich priemer väčší, tým rýchlejšie pôjdete. Aké možnosti mestské elektrobicykle ponúkajú?
- 20″ kolesá sú skladnejšie, lepšie ovládateľné, ale pomalšie.
- 26″ kolesá sú rýchlejšie, ale menej skladné ako 20″. Naopak sú pomalšie ako 28″, ale lepšie ovládateľné.
- 28″ kolesá umožnia rýchlejšiu jazdu, nie sú však tak skladné a majú horšiu ovládateľnosť.
Odpruženie: potrebujú ho mestské elektrobicykle?
Odpruženie všeobecne poskytuje väčší komfort pri jazde po nerovnostiach. Hoci sa mestské elektrobicykle do terénu príliš nehodia, narazíte často na varianty s aspoň základným odpružením v podobe pružinovej prednej vidlice. Odpruženie môže byť uzamykateľné, ktoré potom môžete používať podľa potreby.
Nosnosť: koľko môže vážiť osoba používajúca mestský elektrobicykel?
Mestský elektrobicykel je vždy skonštruovaný na určitú nosnosť, do ktorej je započítaná aj hmotnosť samotného elektrického bicykla (tá sa väčšinou pohybuje okolo hodnoty 25 kg). Mestský elektrobicykel máva nosnosť najčastejšie okolo 120 kg, existujú však aj modely s nosnosťou vyššou, a to až 170 kg. Všetko sa odvíja od materiálu rámu a kvality ostatných komponentov.
Materiál rámu: najbežnejší je mestský elektrobicykel s hliníkovým rámom
Materiál rámu ovplyvňuje, nakoľko bude mestský elektrobicykel odolný a akú bude mať hmotnosť.
- Hliník a jeho zlúčeniny (dural) sa používajú najčastejšie na svoju pevnosť, nízku hmotnosť a nízku cenu.
- Oceľ je pomerne ťažká a môže podliehať korózii, ale lepšie tlmí nerovnosti povrchu.
- Karbón alebo tiež uhlíkový kompozit je päťkrát ľahší a šesťkrát pevnejší ako oceľ. Dobre tlmí vibrácie.
Dámske vs. pánske mestské elektrobicykle – je medzi nimi rozdiel?
Pri výbere zohľadnite tiež určenie, teda to, či vyberáte pánske, alebo dámske mestské elektrobicykle. Dostupné sú ale tiež unisex varianty.
- Dámsky mestský elektrobicykel disponuje zvyčajne širším sedlom a nižšou umiestnenou hornou rámovou trubkou na ľahké nasadanie najmä v prípade, že jazdkyňa pôjde v sukni.
- Pánsky mestský elektrobicykel máva sedlo ďalej od riadidiel a môže mať vyššie umiestnenú hornú rámovú trubku.
Mestské elektrobicykle majú spravidla tú najlepšiu výbavu
Pri jazde v meste na vás čaká množstvo nástrah, či už ide o prevádzku alebo nečistoty. Práve preto majú typicky mestské elektrobicykle tú najlepšiu výbavu, v ktorej spravidla nechýba:
- Blatníky sa budú hodiť v daždivom počasí, aspoň čiastočne ochránia váš odev pred znečistením.
- Nosič príde vhod pri prevoze nákupu alebo pri odložení batožiny.
- Stojan je v meste takmer nenahraditeľný. Vďaka nemu udržíte mestský elektrobicykel vo vzpriamenej polohe.
- Svetlá sú pri jazde v prevádzke nevyhnutné. Zaisťujú vašu bezpečnosť na cestách.
- Displej majú napospol všetky mestské elektrobicykle, slúži na zobrazovanie hodnôt a informácií o jazde.
Z tohto dôvodu sa dojazd zvyčajne uvádza v rozsahu a to napr. 50 – 130 km. Pre potreby odhadu je možné použiť zjednodušené posúdenie:
- Ideálna jazda – (horná hranica uvádzaného dojazdu je väčšinou uvádzaný v ideálnych podmienkach, avšak je reálne ťažko dosiahnuteľný) jazdec 65 kg, bezvetrie, rovná trať, kvalitný asfaltový povrch, bicykel s kvalitnými komponentami, optimálne radenie, ustálená rýchlosť 20 km/h, nastavená najnižšia úroveň asistencie. V tomto prípade bude dojazd 100% uvádzaného dojazdu (100% z uvádzaného maximálneho dojazdu napr. 130 km).
- Reálna jazda – jazdec 80 kg, mierny protivietor, zvlnený terén bez extrémnych stúpaní (celková nastúpaná výška okolo 500 metrov), pevný povrch, optimálne radenie, cca rýchlosť 22 km/h, nastavená stredná úroveň asistencie. Dojazd bude cca 60% uvádzaného dojazdu (takže 80% zo uvádzaného dojazdu 130 km, čo je 78 km). Ak by sa v tomto prípade zvýšila hmotnosť cyklistu na 100 kg, dojazd by sa znížil asi o 10%, takže takýto cyklista by zvládol približne 68 km výjazd.
- Reálna jazda – jazdec 100 kg, mierny protivietor, zvlnený terén bez extrémnych stúpaní (celková nastúpaná výška okolo 500 metrov), pevný povrch, optimálne radenie, cca rýchlosť 20 km/h, nastavená najvyššia úroveň asistencie. Dojazd sa bude pohybovať niekde na úrovni 20% uvádzaného dojazdu (takže 30% z uvádzaného dojazdu 130 km, čo bude 39 km).